کلمه earth در مهندسی برق با توجه به کاربردهای آن دارای معانی گوناگونی است. earth به معنای زمین می باشد و در علم برق، سیم earth را در معنای سیستم اتصال به زمین به کار می برند.

سیم ارت چیست ؟

earth را می توان در دو معنای متفاوت به کار برد. زمانی که زمین در یک مدار الکتریکی نقش یک مبدأ را دارد، از واژه earth استفاده می گردد. این نقطه مبدأ بقیه ولتاژهای الکتریکی را اندازه گیری می کند. همچنین سیم earth را برای مسیر کلی برگشت جریان به منبع نیز به کار می برند.

همچنین از واژه earth به منظور اتصال مستقیم به زمین نیز استفاده می شود. برای اتصال مدار الکتریکی به زمین می توان دلایل متفاوتی را منظور کرد. در مدارهای قدرت برای مراقبت از افراد یا دستگاه (از فدبک معیوب بودن عایق کاری هادی) و افزایش ایمنی از سیم اتصال به زمین استفاده می شود.

در این حالت ارت می تواند از آسیب دیدگی عایق مدار در اثر زیاد شدن ولتاژ بین مدار و زمین ممانعت کند و ولتاژ را در یک حد نرمال متوقف سازد. از ارت می توان برای ممانعت از زیاد شدن الکتریسیته ساکن در در زمان تعمیرات الکتریکی یا انتقال مواد قابل اشتعال استفاده کرد.

ارت را می توان در بسیاری از مفاهیم علم برق به کار برد. از این علم در هواپیما، کشتی و فضاپیما که نقطه اتصالی به زمین ندارند نیز استفاده می گردد. در این وسایل نقلیه از واژه ارت به عنوان پتانسیل صفر استفاده می شود.

سیستم ارتینگ در هر مقوله الکتریکی ایمنی کار را بالا برده و از این رو بسیار قابل توجه است. ارت باعث می شود هر جریان ورودی سیستم، به زمین انتقال یابد. سیستم ارتینگ از یک سیم متصل به چاه و یک چاه ارت تشکیل شده است.

اگر ما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل برقی یا صنعتی و مخابراتی و … از یک رشته سیم به سیم اتصال به زمین برق را هدایت کنیم، در واقع یک سیستم ارتینگ ایجاد کرده ایم.

هدف از کاربرد سیستم ارت چیست؟

هدف از سیستم ارتینگ این است که اگر هریک از سیمهای فاز و نول به بدنه دستگاه به هر شکلی وصل گردد و در این وضعیت مدار الکتریکی نشت کند، این نشتی به وسیله سیستم ارت به زمین انتقال و از مواردی مانند اتصال وسیله یا برق گرفتگی ممانعت می کند.

گاهی نیز بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی گاز، آب و یا اسکلت ساختمان وصل می کنند. این کار نیز موجب برق گرفتگی وحشتناکی خواهد شد. با اتصال سیم های فاز به سیم ارت، فیوز مربوط به آن جریان برق را قطع می کند. هنگامی که سیم های نول به سیم های ارت وصل می شوند، اگر ارتینگ دارای فیوز محافظ جان(FI) باشد، فیوز تخصیص داده شده، در صورت نشتی بالاتر از ۳۰ میلی آمپر جریان به بالای برق و فاز و نول را قطع می کند.

سیمهای نول و ارت از نظر شکل ظاهری شبیه به هم بوده اما از نظر عملکرد در دو مقوله متفاوت از یکدیگر قرار دارند و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

سیستم ارتینگ در زندگی اکنون جایگاه ویژه ای دارد. در سیستم های مخابرات برای برطرف کردن نویز از ارتینگ استفاده می شود. این سیستم در شبکه های توزیع و انتقال برق کاربردی است. در واقع شبکه های برق گیر بدون سیمهای ارت بدون استفاده خواهند ماند.

در این مطلب با سیم اتصال به زمین و سیستم ارتینگ و همچنین ضرورت وجود آن در شبکه های برق و الکتریکی آشنا شدید. امیدواریم این مطالب به معلومات شما بزرگواران افزوده باشد و در صورت استفاده از جریان الکتریکی ایمنی لازم را برای آن در نظر بگیرید. حال می توانید با کلیک بر روی دانستنی های علمی، از دیگر مطالب منتشر شده مفید و کاربردی دیدن نمایید.